Cum citim o eticheta

           Cu totii ne ducem in magazin sa cumparam cate o sticla de vin, pentru anumite ocazii speciale sau doar ca vrem sa bem un vin bun si citim eticheta. Cu toate acestea, cati dintre dumneavoastra stiti ce reprezinta fiecare informatie de pe aceasta?
           Ei bine, haideti sa va explic pe intelesul dumneavoastra ce reprezinta fiecare element intalnit pe o butelie de vin.
            Primul element pe care l-ati intalnit cand deschideti o butelie de vin este capisonul. Acesta are rolul atat estetic, mascand dopul si partea superioara a gatului sticlei, cat si rol de protectie, ferind dopul de eventuale distrugeri mecanice, ce ar putea dauna vinului din interior. In functie de rolul pentru care trebuie sa il indeplineasca, unii producatori aleg sa isi inscriptioneze sigla pe capisoane sau folosesc capisoane transparente, tocmai pentru a se vedea dopul.
            Doua elemente foarte importante sunt eticheta si contraeticheta. Din punct de vedere legislativ, eticheta trebuie sa contina urmatoarele date: numele si locatia producatorului, numele si locatia imbuteliatorului, soiul din care s-a obtinut vinul, anul de productie, categoria de calitate a vinului, continutul in alcool, volumul de vin din butelie, continutul de zahar prin specificarea "Sec", "Demisec', "Demidulce" sau "Dulce", sintagma "Contine sulfiti", numele oenologului (optional), podgoria si eventual anumite date depsre vin sau istoria cramei din care provine. Tot din punct de vedere legislativ, contraeticheta poate contine: brand-ul sub care se vinde acel vin, soiul, anul de productie, categoria de calitate a vinului, continutul in alcool si volumul recipientului. Ei bine, din punct de vedere comercial, lucrurile stau invers: eticheta este reprezentata de contraeticheta si invers. Prin urmare, ceea ce pe dumneavoastra va atrage atentia pe raft este contraeticheta buteliei.
           Ce vedeti dumneavoastra pe eticheta comerciala? In primul rand veti observa brand-ul sub care se vinde vinul. Trebuie sa stiti ca brand-ul nu este acelasi cu numele cramei. Sunt cateva cazuri in care producatorul foloseste ca marca numele de inregistrare juridica, cum ar fi Cramele Hallewood sau crame mici care au o istorie in spate, si cu atat mai putini sunt cei care folosesc ca brand numele podgoriei, printre acestia specific marii producatori: Cramele Recas, Jidvei, Murfatlar si Cotnari. Prin urmare, multi producatori au diverse brand-uri proprii: Vincon Vrancea - Beciul Domnesc, Casa Olteanu Iasi - Gramma, Agricola Stirbey - Prince Stirbey, Mera Com International - Crama Garboiu s.a.m.d.
           Dupa marca, urmeaza sa se specifice soiul din care a fost obtinut vinul ce se gaseste in sticla. In toate cazurile ati observat ca pe eticheta este trecut un singur soi: Feteasca Regala, Feteasca Neagra, Merlot sau Riesling Italian. Dar anumite sortimente au trecut pe eticheta doua, trei sau mai multe soiuri: Merlot/Cabernet Sauvignon sau specificatia "Cuvee". In aceasta situatie, vinul din butelie este un cupaj de doua sau mai multe soiuri. In cazul, in care sunt specificate mai multe soiuri inseamna ca proportia fiecarui soi este de peste 15%. Din punct de vedere legislativ, in cazul cupajarii a doua vinuri, daca proportia celui de al doilea vin este mai mare de 15%, pe eticheta trebuie mentionat si numele celui de al doilea soi. In caz contrar, se specifica numai numele vinului dominant.
            In totdeauna pe eticheta apare si anul de recolta. In cazul cupajelor sau cuvee-urilor, vinurile folosite trebuie sa fie din acelasi an de recolta.
            O alta informatie trecuta pe eticheta de care multi consumatori nu ii stiu semnificatia este categoria de vin. Aceasta informatie este trecuta sub urmatoarele forme: DOC-CMD, DOC-CT, DOC-CIB, Vin cu Indicatie Geografica si Vin de Masa. Cele trei clase de calitate ale vinurilor comerciale vandute in tara noastra sunt: calitatea I - vin DOC (Denumire de Origine Controlata, in curand va fi inlocuit cu DOP - Denumire de Origine Protejata), calitatea II - Vin cu Indicatie Geografica si calitatea III - Vin de masa.
            DOC este clasa cu vinurile cele mai bune, fiecare producator mandrindu-se cu vinurile din acesta clasa. Daca veti cumpara un vin DOC, aveti garantia ca vinul respectiv este produs si imbuteliat de firma trecuta pe eticheta. Intotdeauna se va trece la un astfel de vin soiul din care provine. Prescurtarea DOC va fi mereu urmata de CMD, CT sau CIB. CMD - Cules la Maturitate Deplina: strugurii folositi la obtinerea acestui vin au fost culesi la maturitatea lor tehnologica: acumulare de zaharuri ce permite obtinerea unui grad alcoolic peste 11%, atingerea maturitatii fenolice la strugurii negri, permitand obtinerea unei culori intense. Specificatia CT - Cules Tarziu apare pe etichetele vinurilor cu continut ridicat in alcool si totodata avand si un rest de zahar nefermentat (zahar din struguri). CIB - Cules la Innobilarea Boabelor apare pe etichetele vinurilor obtinute din struguri "atacati" de mucegaiul nobil. Acest mucegai realizeaza o stafidire a boabelor, strugurii culesi avand un continut ridicat in zaharuri. Vinurile DOC se vor vinde intotdeauna in butelie de sticla cu volumul de o,75 Litri. Comercializarea lor in vrac, la PET sau in sistem Bag-In-Box fiind interzisa.
           Vinul cu Indicatie Geografica (IG) este la origine un vin DOC care, dupa producere este vandut unei alte crame. Spre exemplu ati cumparat un vin marca Murtfatlar cu specificatia "Dealurile Munteniei". Prin urmare, acest producator a cumparat vinul DOC de la o alta crama din zona Munteniei, la imbuteliat si l-a vandut sub marca proprie, dar specificand zona din care provin strugurii din care s-a obtinut vinul respectiv. In cele mai multe cazuri trebuie specificat si producatorul vinului. In cazul unui cuvee cu indicatie geografica, soiurile folosite trebuie sa provina din aceeasi zona si sa fie din acelasi an de productie. Indicatia geografica trebuie sa apara chiar si in situatia in care producatorul si beneficiarul provin din aceeasi zona. Spre exemplu in judetul Vrancea crama X cumpara vin de la crama Y, il imbuteliaza si il vinde ca vin cu indicatie geografica "Dealurile Vrancei". Vinurile IG se vand obligatoriu le butelii de sticla de 0,75 L sau mai mari, fiind interzisa vanzarea la PET.
            Vinurile de masa sunt vinurile din categoria III. Vanzarea lor este permisa sa fie efectuata in orice fel de forma. Nu este obligatoriu specificarea soiului, a anului de productie sau a podgoriei. In acesta clasa intra de obicei vinurile cu un grad alcoolic slab.
Pe eticheta mai este specificat de asemeni continutul in alcool al vinului, care pentru vinurile din calitatea I si II trebuie sa fie de peste 11% vol. alc. si continutul de zahar nefermentat: sec - vinul are un continut de maxim 4g/l zahar, demisec are un continut cuprins intre 4,1-12g/l zahar, demidulce are un continut de  12,1-40 g/l zahar, iar dulce are un continut de peste 40g/l zahar. Continutul de zahar poate fi reprezentat de zaharul ramas nefermentat sau realizat prin adaos de must concentrat rectificat. Mustul concentrat rectificat introdus in vin trebuie sa fie din must al aceluiasi soi cu al vinului in care urmeaza a fi introdus, sa fie din acelasi an de recolta si din aceeasi podgorie.
            Cu toate ca sigur nu veti crede in aceste lucruri si sunteti inca sceptici, va informez ca multe crame ce produc vin DOC sunt crame modernizate prin fonduri europene. Controalele care se fac si greutatea lor de a intra pe piata deja controlata de marii producatori, ii determina pe acestia sa vina cu produse de calitate. Multitudinea producatorilor mici care vin cu produse de calitate ii determina si pe marii producatori sa ia atitudine si sa aduca calitate pe rafturile marilor magazine.
            Prin urmare, aveti posibilitatea ca dintr-o privire sa aflati o multitudine de informatii despre vinului pe care ati dori sa il cumparati, si totodata sa aveti o mai mare incredere in vinurile produse in Romania.
            Cu stima si respect,
                                Aurelian Lupu

06.11.2011