Dinamica actuală: evoluția prețurilor grâului și porumbului în portul Constanța

Piața cerealelor înregistrează semne de acalmie pe măsură ce se apropie finalul anului 2023, însă specialiștii avertizează asupra unor perspective mai puțin optimiste pentru luna ianuarie 2024. Cu toate că prețul grâului rămâne constant, indicațiile pentru porumb arată o tendință descrescătoare, amplificată de provocările logistice întâmpinate de fermierii români.

Conform analizelor experților în piețele de mărfuri agricole, prețul grâului a stagnat în Portul Constanța, menținându-se în intervalul 214-216 euro/tonă. Cezar Gheorghe, expert în domeniu, a explicat că, deși au existat mișcări tehnice și lichidări de poziții în săptămânile anterioare, grâul pare să se mențină static, fapt confirmat și de indicatorii din ultima lună a anului 2023.

"Piața grâului poate fi caracterizată drept statică. Am asistat la manevre tehnice în săptămâna precedentă, cum ar fi lichidări de poziții și altele asemenea, deoarece se încheie indicația pentru decembrie 2023. Cu toate acestea, prețul grâului a rămas constant în Portul Constanța, situându-se în jurul valorii de 214-216 euro/tonă pentru o perioadă. Consider că acest nivel poate fi descris drept static în contextul actual", a declarat Gheorghe într-un interviu pentru Agrojurnalul Digi24.

În contrast, situația porumbului pare să fie mai delicată, cu prețul înregistrat la 185 euro/tonă în prezent, dar cu o prognoză de scădere pentru ianuarie 2024. Indicațiile arată că prețul de achiziție în Portul Constanța ar putea atinge nivelul de 178-180 euro/tonă pentru livrările programate în prima lună a anului următor.

"Porumbul dă semne de slăbiciune, având în vedere că indicațiile pentru achiziții în Portul Constanța se situează la nivelul de 178-180 euro/tonă pentru livrările în luna ianuarie. Cu alte cuvinte, vorbim despre o degradare cu cel puțin 5 euro/tonă față de nivelul actual, care se află la 185 euro/tonă. Cu toate acestea, persistă problema fermierilor români de a ajunge și a livra mărfurile în Portul Constanța, care rămâne hiper-aglomerat", a subliniat Cezar Gheorghe.

Această combinație de stabilitate în piața grâului și scădere prognozată pentru prețul porumbului reflectă nu doar dinamica comercială, ci și provocările logistice cu care se confruntă sectorul agricol în România. Hiper-aglomerarea continuă în Portul Constanța reprezintă o piedică majoră pentru fermieri, influențând prețurile și disponibilitatea mărfurilor pe piață. În acest context, urmărirea evoluțiilor din primele luni ale anului 2024 va oferi indicii semnificative asupra direcției pe care o va lua piața cerealelor în perioada următoare.